Vanuit Rotterdam bedient Evolve IP de Europese markt. De van oorsprong carrier is uitgegroeid tot een unieke aanbieder van cloudcommunicatie en -computing. In ons gesprek met Patrick Martinus, Manager Channel Partners, focussen we ons op cloudcommunicatie. Wat maakt Evolve IP zo uniek? Wat is hun toegevoegde waarde op Microsoft Teams? En, wat is de impact van het coronavirus op hun business?
“Wij hebben als enige partij kennis van drie domeinen én we kunnen de oplossingen hiervoor integreren”, steekt Martinus van wal. De drie domeinen die Martinus noemt zijn: kantoortelefonie, callcenters en digitale werkplekken. Daarin is de integratie van telefonie met bijvoorbeeld Zendesk, Salesforce en Teams een onmiskenbare trend. Evolve IP maakt hiervoor gebruik van het Cisco Broadsoft-platform.
Integratie
“Het platform Broadsoft is niet uniek: het is het grootste cloudtelecomplatform wereldwijd en wordt door veel operators ingezet”, zegt Martinus. “Het unieke zit ‘m in wat wij ermee doen. Zo heeft de integratie van verschillende diensten bij ons al lange tijd hoge prioriteit. We bedienen niet alleen het MKB, maar juist ook de mid- en grootzakelijke markt. En die hebben meer nodig dan alleen de standaard telefoniefunctionaliteit.” Dan gaat het om bijvoorbeeld callcenterfunctionaliteit WhatsApp- en social media-integratie, koppelingen met andere applicaties zoals klantregistratiepakketten en Microsoft Teams, en dat allemaal in één. Evolve IP heeft al deze functionaliteiten zelf in huis. Martinus: “Wij gaan verder waar de rest stopt. In Nederland en ook daarbuiten, heeft de markt de cloud al in een vroege fase omarmd. Wij hebben daardoor een voorsprong opgebouwd in kennis en aanbod.” Evolve IP levert de geïntegreerde cloudcommunicatie als één totaalpakket laan bedrijven met een internationale footprint, op basis van één platform, één contract en één servicelevel, met behoud van het lokale nummerplan.
Native integratie van Teams
Sinds Evolve IP als doelstelling heeft de business in de VS, Groot Brittannië en de EU verder uit te bouwen, is ook de channel-strategie aangepast. Waar voorheen de focus lag op de directe verkoop, is die nu verschoven naar indirecte verkoop. Met als doel: groei in het partnerkanaal, zowel in Nederland als in de rest van Europa. Martinus merkt een gezonde belangstelling in het partnerkanaal voor het Evolve IP-portfolio: “Iedereen heeft interesse. We zien dat wederverkopers van Office 365-licenties en Azure-diensten op zoek zijn naar een betrouwbare en ervaren leverancier voor de native-integratie van Teams. Dat is het toevoegen van telecom aan hun portfolio.” Een andere groep partners heeft van oorsprong de focus op telecom, maar krijgt vaker verzoeken van klanten over het callcenter domein of IVR. Voor dat soort integraties kloppen ze dan bij Evolve IP aan, vertelt Martinus.
Drukte door Covid-19
De uitbraak van Covid-19 heeft het werken en de werkplek ingrijpend veranderd. Hoe heeft Evolve IP de afgelopen periode ervaren? Martinus: “Wij waren al lange tijd bezig met cloud- en integratieoplossingen. Onze partners konden de klanten al geruime tijd goede werkende oplossingen voor remote werken aanbieden.” Het inspelen op de corona-actualiteit was daarom voor Evolve IP geen onmogelijke opgave. Martinus: “Bovendien hadden we al langer de overtuiging dat de markt voor communicatiediensten op twee platformen gebaseerd zal zijn. Cisco Broadsoft en Microsoft.” Verder was men er bij Evolve IP van overtuigd dat Skype for Business grote impact op de business en de manier van werken kon krijgen. Martinus: “Het was de eerste weken enorm druk. Denk aan orders om snel een paar duizend softphones voor eindklanten te leveren. Een uitdagende periode die voor partners en eindklanten zonder problemen is verlopen.”
Doorzet van groei
De vraag naar de Evolve IP-diensten en -oplossingen blijft hoog. Partners zien dat ook hun klanten van het tijdelijke, een blijvende oplossing willen maken. Ook bedrijven die eerst de kat uit de boom keken hebben en nu de stap gezet om de communicatie te moderniseren en integreren. Martinus: “Dat betekent dat deze markt nog lange tijd groei zal kennen. Dat is goed voor de business van bestaande partners en hopelijk ook een reden voor anderen om partner te worden van Evolve IP. We bieden samenwerking op basis van verschillende mogelijkheden, zoals het Channel Partner-programma en de mogelijkheden binnen de Private Label-vorm, waarbij partners de diensten direct in het Evolve IP-platform kunnen provisionen en onder eigen contract kunnen verkopen en factureren aan hun klanten.”
We hadden al langer de overtuiging dat de markt voor communicatiediensten op twee platformen gebaseerd zal zijn: Cisco Broadsoft en Microsoft
Meer weten over het ecosysteem rondom Microsoft Teams? Wie zijn de toonaangevende leveranciers? In welke categorieën? Wat is Teams eigenlijk? Wat zijn de trends en ontwikkelingen?
Download hier het complete E-paper inclusief de Top-100 lijst gratis!